Dutch Baroque Era Painter, 1607-1674
Dutch painter, draughtsman and printmaker. His work has often suffered by comparison with that of Rembrandt, with whom he was closely associated from 1625 to 1631. Yet Lievens's early work is equal to that of Rembrandt, although in later years he turned more towards a somewhat facile rendering of the international Baroque style favoured by his noble patrons, thus never fully realizing his early promise. Related Paintings of Jan lievens :. | Esther and Abasuerus (mk33) | Saladin and Guy de Lusignan | Christ at the Column (mk33) | Toung Man with a pipe blowing on a glowing coal (mk33) | A Landscape with Tobias and the Angel | Related Artists:
Sir John Gilbert,RA,PRWS1817-1897
hedvig eleonorasHedvig Eleonora av Holstein-Gottorp, född 23 oktober 1636, död 24 november 1715, var svensk drottning och riksföreståndare, dotter till Fredrik III av Holstein-Gottorp och Marie Elisabeth av Sachsen och gift i november 1654 med Karl X Gustav. Hon var med honom i Polen 1656 och i Danmark 1658. Hon var Sveriges drottning i sex år, men de facto "första dam" till sin död 1715, i femtiofem års tid.
Hon blev änka 1660 och levde som änkedrottning i ytterligare 55 år. Kung Karl II av England friade till henne något år efter makens död, men hon tackade nej, med den formella motiveringen att hon önskade vara sin döde make evigt trogen.
Hon satt i förmyndarregeringarna för både sin son Karl XI och sin sonson Karl XII, 1660-1672 samt 1697, och sedan i rådet 1700-1713, men hade i verkligheten aldrig så mycket att göra med politik, utan var nöjd med att formellt presidera över regeringen och hovet som monarkins symboliska överhuvud och representant. Hon stödde dock den profranska och antidanska policy som fördes av regenterna. Hennes son var djupt beroende av henne i hela sitt liv; då han blev gammal nog att sitta med vid regeringens sammanträden, talade han inte direkt till ledamöterna, han viskade i stället vad han ville veta till riksänkedrottningen, och Hedvig Eleonora frågade sedan regeringen med hög röst vad han ville veta.
Då sorgeperioden formellt bröts år 1663 var hon värdinna för omfattande festligheter, och det var i hennes namn Sveriges första fasta teater öppnades i Stora Bollhuset och Lejonkulan 1667.
Hedvig Eleonora, "Riksänkedrottningen", hade en dominant och temperamentsfull personlighet och dominerade det svenska hovet totalt fram till sin död. Även efter sin sons giftermål 1680 och fram till sin död 1715 var hon den verkliga drottningen och behöll sin position som "första dam"; sonen kallade henne "drottningen" och sin fru för "min fru". Under stora nordiska kriget var hon 1700-13 representant för kungen, men intresserade sig inte heller nu mycket för politik- vid audienser för utländska sändebud kunde antingen "moltiga" eller gapskratta åt dem. Hon intresserade sig för kortspel och arkitektur. Hon kunde spela kort till inpå småtimmarna. Drottningholms slott samt Strömsholms slott påbörjades av henne. Vid båda slotten lät hon anlägga stora parker i tidens stil.
Louis Michel Eilshemius (February 4, 1864 - December 29, 1941) was an American painter, primarily of landscapes and nudes. Although he was academically trained, much of his work has the unself-aware character of naive art. Eilshemius was a grandson of Swiss painter Louis-Leopold Robert.
Born near Newark, New Jersey into a wealthy family, his earliest education was in Europe, after which he spent two years at Cornell University before his art studies began at the Art Students League of New York. He subsequently studied under Bouguereau at the Academie Julian in Paris, and traveled widely in Europe, Africa and the South Seas, returning to the family brownstone in New York City where he was to live for the rest of his life.